Oznámení o nástupu do zaměstnání (skončení zaměstnání) (platné od 1.4.2022)

Ušetřete při práci s formuláři až 50 % času.

Chci vědět víc

Informace o formuláři

Formulář Oznámení o nástupu do zaměstnání (skončení zaměstnání) slouží k informování příslušné Okresní správy sociálního zabezpečení (OSSZ) o vzniku, změně či skončení pracovního poměru nebo jiného druhu výdělečné činnosti. Tento dokument je povinný pro zaměstnavatele a musí být podán v zákonné lhůtě, aby bylo možné správně evidovat účast zaměstnance na sociálním pojištění.

Podání tohoto oznámení vyplývá z platných právních předpisů České republiky, zejména ze zákona č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení. Jeho vyplnění je nutné v případech nástupu do zaměstnání, skončení pracovního poměru, změny pracovního poměru, převodu zaměstnance či vzniku/zaniku povinnosti odvádět pojistné do českého systému sociálního zabezpečení.

Kdo podává formulář?

Formulář podává zaměstnavatel na místně příslušnou OSSZ (PSSZ, MSSZ Brno), a to vždy v případě:

  • Nástupu zaměstnance do zaměstnání
  • Skončení zaměstnání
  • Změny v pracovním poměru (např. změna úvazku, typu pracovního vztahu)
  • Převodu zaměstnance
  • Vzniku či zániku příslušnosti k českým předpisům o sociálním pojištění

Lhůty pro podání

  • Při nástupu zaměstnance do 8 kalendářních dnů od vzniku pracovního poměru
  • Při skončení zaměstnání do 8 kalendářních dnů od ukončení pracovního poměru
  • Při změně pracovního poměru bez zbytečného odkladu

Důležité údaje ve formuláři

  • Datum nástupu a skončení zaměstnání
  • Identifikace zaměstnance (rodné číslo, jméno, příjmení, adresa)
  • Údaje o zaměstnavateli (název, IČO, variabilní symbol)
  • Druh zaměstnání a jeho rozsah
  • Informace o zdravotním pojištění
  • Údaje o případném pobírání důchodu
  • Podpisy a razítka zaměstnavatele

Způsob podání

Formulář lze podat osobně, poštou nebo elektronicky prostřednictvím:

  • Datové schránky
  • E-podání na portálu ČSSZ
  • Podání na pobočce OSSZ

Na co si dát pozor?

  • Dodržení lhůty – nepodání včas může vést k sankcím ze strany ČSSZ.
  • Správné vyplnění údajů – nesprávné či neúplné informace mohou způsobit komplikace při evidenci zaměstnance v systému sociálního zabezpečení.
  • Podání opravných údajů – v případě zjištění chyby je nutné co nejdříve podat opravné oznámení.

Formulář je nezbytný pro správnou evidenci pracovněprávních vztahů a sociálního pojištění. Je důležité jej vyplnit přesně a včas, aby se předešlo možným právním a finančním komplikacím.

Formulář umožnuje elektronické podání

Starší vzor

Oznámení o nástupu do zaměstnání (skončení zaměstnání)


Změny oproti předchozímu vzoru:
Doplněn oddíl "Informace pro podporu v nezaměstnanosti".

Porovnání s předchozím vzorem | Porovnání pokynů

Související formuláře

Zdroj

Formulář vydává Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) Vzor formuláře v PDF