Inventurní seznam

Ušetřete při práci s formuláři až 50 % času.

Chci vědět víc

Informace o formuláři

Inventurní seznam je důležitým dokumentem používaným pro evidenci a kontrolu stavu majetku a zásob ve firmě. Slouží k porovnání skutečného fyzického stavu majetku se stavem uvedeným v účetních knihách. Tento formulář je určen pro odpovědné pracovníky firem a organizací, kteří provádějí pravidelnou inventarizaci v souladu s platnými právními předpisy, jako je například zákon o účetnictví (zákon č. 563/1991 Sb.).

Inventurní seznam obsahuje informace o jednotlivých položkách, jejich množství, účetním stavu a případných rozdílech (přebytky nebo manka). Formulář je rozdělen do sloupců, kde se uvádí číslo položky, její název, měrná jednotka a hodnoty ve finančním vyjádření. Dále se zde zaznamenává datum zahájení a ukončení inventarizace a jména členů inventarizační komise.

Kdo musí formulář vyplnit?

Inventurní seznam je povinný pro všechny účetní jednotky, které vedou účetnictví a mají povinnost provádět pravidelnou inventarizaci svého majetku. To zahrnuje jak právnické osoby (např. společnosti a organizace), tak některé fyzické osoby podnikající na základě živnostenského oprávnění.

Termíny a lhůty

Inventarizace majetku a závazků se provádí minimálně jednou ročně, nejčastěji k rozvahovému dni (31. prosince). Konkrétní termíny a četnost inventur však může stanovit interní směrnice společnosti. Po provedení fyzické inventury musí být inventurní seznam podepsán odpovědnou osobou a členy inventarizační komise.

Na co si dát pozor při vyplňování?

  • Správné uvedení všech položek: Každá položka musí být přesně popsána, včetně měrných jednotek a hodnot.
  • Kontrola rozdílů mezi účetním a fyzickým stavem: Je nutné správně zaznamenat přebytky nebo manka a zajistit jejich vysvětlení.
  • Podpisy odpovědných osob: Inventurní seznam je oficiálním dokumentem, který musí být řádně schválen a podepsán předsedou komise a odpovědným pracovníkem.

Možnosti podání a zpracování

Inventurní seznam se obvykle zpracovává v papírové i elektronické formě. V případě elektronického vedení účetnictví může být součástí účetního softwaru společnosti. Formulář se archivuje v souladu s požadavky zákona o účetnictví, obvykle po dobu 5 let.

Vzor formuláře v PDF